När leken och lärandet får gå hand i hand blir barnen nyfikna och aktiva i sitt eget lärande. I Lärande lek i förskoleklass får man följa förskoleklasslärarna Annika Andréasson och Birgit Allard under ett läsår där barn och lärare arbetar mot målen genom att exempelvis lösa korsord, leka sjukhus eller ha en egen omröstning i Melodifestivalen. Det handlar om att utgå från varje barns erfarenheter, kunskaper och funderingar och att visa tilltro till deras förmåga. Om att skapa goda relationer och en miljö som uppmuntrar samspel, förklarar Annika Andréasson och Birgit Allard. Med många exempel kopplade till forskning visar de hur barnen i deras förskoleklasser blir nyfikna, motiverade och intresserade av att lära sig nya saker. På så sätt läggs grunden till en livslång lust att lära. Innehåll Förord Om synen på utveckling Förskoleklassens uppdrag Välkomna till skolan Skapa ett positivt klimat Fantasilek och sagor utvecklar språket Miljöer för lärande lek och utveckling Talat och skrivet språk går hand i hand Struktur, tydlighet och rutiner Relationen mellan lek och lärande Tala, skriva och läsa för språkets skull Meningsskapande i alla sammanhang Demokrati, delaktighet och inflytande En verksamhet efter barnens intressen Digitala verktyg som hjälp att nå målen Samling som inspirerar till lek Kartläggning för utvärdering Övergångar till och från förskoleklassen Efterord Litteratur Bonusmaterial
Läs mer om Lärande lek i förskoleklass
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: