I den här boken ges ett särskilt perspektiv på bedömning. Det visar hur bedömning kan användas i lärandets tjänst så att eleverna i skolan ges möjlighet att lära sig så mycket och så bra som möjligt. Med hjälp av aktuell forskning visas hur bedömningen kan stötta elevernas lärande på ett effektivt sätt. Boken försöker bland annat svara på följande frågor: Hur kommunicerar man mål och kriterier till eleverna? Hur tar man reda på vad eleverna kan i förhållande till mål och kriterier? Hur hjälper man eleverna att utvecklas mot målen? Hur kan man engagera eleverna i själv- och kamratbedömning? Budskapet i Lärande bedömning är viktigare och mer aktuellt än någonsin. Trots att ”bedömning för lärande” fått starkt fäste i Sverige används formativ bedömning i stor utsträckning för att höja elevernas resultat på prov snarare än som ett redskap för en allsidig kunskapsutveckling eller för att stödja elevernas ansvar för det egna lärandet. Ofta saknas ett formativt förhållningssätt och skolans långsiktiga mål har i flera sammanhang ersatts med ett fokus på provresultat. I fjärde upplagan av Lärande bedömning är bokens unika bidrag ännu tydligare: Hur formativ bedömning kan stödja såväl elevernas allsidiga kunskapsutveckling som deras ansvar för det egna lärandet. Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad.
Läs mer om Lärande bedömning 4 uppl