Varför minns musikhistorien hellre Karl Gerhards naziprotest än Karin Juels långt tuffare insats mitt under brinnande världskrig? Hur fick skivbolagsbossen Sylvia Robinson idén som gjorde hiphopen världsberömd? Varför tjänade Dolly Parton hundratals miljoner på att tacka nej till Elvis Presley?Hur blev låtskrivaren och producenten Agnetha Fältskog reducerad till ’den blonda i Abba’? Vad gjorde bluesstjärnan Bessie Smith dagen efter att hon blivit knivhuggen av en kränkt förövare? När Anna Charlotta Gunnarson följer upp sin Augustnominerade faktabok ’Popmusik rimmar på politik’ gör hon det med den feministiska blicken fäst i gamla rocklexikon och mot dagens nätbaserade uppslagsverk. Med hjälp av statistik analyser och gruvligt spännande personporträtt vänder och vrider hon på den världsbild som serverats och konserverats kring populärmusik och samhälle de senaste hundra åren. Varför ser vi oftare kvinnor vid mikrofonen än med instrument? Hur kommer det sig att Beatles synligaste fanskara på 60-talet var unga tjejer medan dagens beundrare tycks bestå av män i övre medelåldern? Varför tillverkade en hemlig grupp kvinnor länge några av världens finaste gitarrer? Vem högg huvudena av New Kids On The Block? Flerfaldigt prisbelönta Anna Charlotta Gunnarson bjuder på underhållning och upplysning i den viktigaste boken på länge.
Läs mer om Kvinnorna som formade pophistorien
Hitta Konst & Musik även hos: