Varför minns musikhistorien hellre Karl Gerhards naziprotest än Karin Juels långt tuffare insats mitt under brinnande världskrig? Hur fick skivbolagsbossen Sylvia Robinson idén som gjorde hiphopen världsberömd? Varför tjänade Dolly Parton hundratals miljoner på att tacka nej till Elvis Presley?Hur blev låtskrivaren och producenten Agnetha Fältskog reducerad till ’den blonda i Abba’? Vad gjorde bluesstjärnan Bessie Smith dagen efter att hon blivit knivhuggen av en kränkt förövare? När Anna Charlotta Gunnarson följer upp sin Augustnominerade faktabok ’Popmusik rimmar på politik’ gör hon det med den feministiska blicken fäst i gamla rocklexikon och mot dagens nätbaserade uppslagsverk. Med hjälp av statistik analyser och gruvligt spännande personporträtt vänder och vrider hon på den världsbild som serverats och konserverats kring populärmusik och samhälle de senaste hundra åren. Varför ser vi oftare kvinnor vid mikrofonen än med instrument? Hur kommer det sig att Beatles synligaste fanskara på 60-talet var unga tjejer medan dagens beundrare tycks bestå av män i övre medelåldern? Varför tillverkade en hemlig grupp kvinnor länge några av världens finaste gitarrer? Flerfaldigt prisbelönta Anna Charlotta Gunnarson bjuder på underhållning och upplysning i den viktigaste boken på länge. ’Tonen är perfekt. Kvinnorna som formade pophistorien är en fröjd att läsa. Full av både välkänt okänt och passager med stark ’åh fan’-känsla.’ Martin Söderström Aftonbladet ’…verkligen förtjänar status av referensverk att återvända till.’ Nils Hansson DN ’Anna Charlotta Gunnarson förvandlar snustorrt faktarabblande till lustfylld undervisning.’ Pierre Hellqvist SvD ’Anna Charlotta Gunnarssonsbok Kvinnorna som formade pophistorienär en ny karta och få svenska folkbildare och aktivister jo jag vill kalla henne aktivist ritar sina kartor med större precision. De är tydliga som kartor måste men också ritade med berättigad ilska över de befintliga kartornas trubbighet.’ Dan Hallemar Expressen ’Engagemang kärlek kunskap och berättarglädje. Och en inte alls oviktig dos salt humor. Allt det där har Anna Charlotta Gunnarson därmed är hon en god berättare och utmärkt pedagog.’ Johan Lindqvist GP
Läs mer om Kvinnorna som formade pophistorien