Ni minns säkert att Migrationsverket firade några utvisningar av flyktingarmed tårta och ”champagne” för några år sedan.Ni kanske inte lika tydligt kommer ihåg att det inträffade en incident i kärnkraftverketForsmark 2006 som kunde ha fått stora konsekvenser och därföretaget Vattenfall valde att vara så fåordiga som möjligt.Flodvågskatastrofen julen 2004 då den svenska regeringen skulle varamed och hantera situationen vill vi nog helst glömma. Men hur hanteradessituationen i Tyskland som inte var lika hårt drabbat som Sverige. Ni kanskedäremot minns att det var en handlingskraftig italienare som fattade snabbabeslut om hjälpinsatser efter att flodvågskatastrofen inträffat. Det var GuidoBertolaso. Men hur gick det sedan för den framgångsrike ledaren som fått såmycket uppmärksamhet och samtidigt personifierat en hel krisorganisation.Ni minns att ”Svininfluensan” upptäcktes i Mexiko och att vi började spritahänderna intensivt och att 60 procent av svenska befolkningen fick en spruta.Men hur bestämde myndigheterna namnet på en så uppmärksammad smitta.Andra saker som vi undrar över är hur fotbollssupportrar uppträder och omingen pratar dem tillrätta.Och vad ska vi tro när det gäller diskussionen om vi verkligen kan förvara vårtkärnavfall hundratusentals år nere i det svenska urberget.I denna forskningsantologi analyseras några olika typer av inträffade händelseroch situationer som krävt kris- och riskkommunikation från inblandadeaktörer. Denna forskning visar tydligt att retoriken är en mycket användbarmetod när kriskommunikation ska analyseras.OM FÖRFATTA RNA:Brigitte Mral är professor i retorik vid Örebro universitet och Orla Vigsö ärprofessor i retorik vid Södertörns högskola. Helena Hansson Nylund ochMaja von Stedingk Wigren är doktorander i retorik vid Örebro universitet.Samtliga har ingått i forskningsprojektet Retoriska aspekter på kriskommunikation.
Relaterade produkter
Journalistik och content marketing
Vad är egentligen skillnaden på journalistik och annat redaktionellt innehåll…
VAD ÄR ETT BRA KONTOR?
I ”Vad är ett bra kontor? Olika perspektiv på Sveriges…
Med uppdrag att växa – Om ansvarsfullt företagande
I den här boken delar Anders Dahlvig med sig av…
Att ge ut en bok : så gjorde jag!
Drömmer du om att skriva och ge ut en bok…
Historien om den svenska vindkraften : hur det började läget idag framtid
Den svenska vindkraftens utveckling från 1975 och framåt. Nuläge potential…
21 tips för ett rikare liv
Det är när människor mår bra som företag går bra.…
OFFERT : Boosta din Försäljning
Kan en medelmåttig säljare bli en stjärnsäljare och hur kan…
Internationalisering i en global värld – – från innovation till marknadsledare
Hur kan man få företag att växa? Den här boken…
Helikopterfaktorn : en överlevnadsguide för chefer i digitalåldern
Det nya arbetslivet — mitt i en digital revolution —…
Utveckling genom relationer : inre kompass i en föränderlig värld – metodbok för individer team och organisationer
Organisationer behöver se över sitt sätt att få effekt i…
Handbok i kundinvolvering : kundorienterat utvecklingsarbete steg för steg
Boksläpp: Handbok i kundinvolvering Carina Rislund och Glenn Jonasson har…
10 tips för mångfald : Praktisk handbok i att skapa lönsamhet genom mångfald & inkludering
Mångfaldsarbete är lönsamt. Framgångarna beror på att företag som värdesätter…
Mastering the Art of Success
Den legendariska bäst-säljande författaren Jack Canfield har tillsammans med en…
Att sälja det egna företaget – en guide baserad på egna erfarenheter
Som ägare till mindre företag har man ofta svårt att…
Ändamålsparagrafen – Ledarskap i folkrörelser
Här lyfts folkrörelsernas särprägel och det unika ledarskap som går…