Varför reagerar människor så olika på allvarliga händelser? Hur bemöter vi bäst de krisdrabbade, deras chefer och kollegor, och när fungerar olika insatser bäst? Författarna beskriver, mot bakgrund av egen lång erfarenhet av arbete med krishantering, dagens kunskapsläge om vad som fungerar när det gäller krisstödsinsatser. Ett centralt tema är ledarskapets betydelse i krishanteringen. Krishantering i arbetslivet ger praktiska råd om hur krisberedskap skapas i en organisation; från planering och utformande av en krisgrupp till handlingsplaner, utbildning och övning. Den diskuterar också hur stödet praktiskt kan utformas för yrkesgrupper som kan påverkas sekundärt, till exempel inom räddningstjänsten och polisen.? Boken vänder sig till alla som i sitt yrkesliv kan möta personer som varit med om traumatiska upplevelser, t.ex. chefer, personalvetare, psykologer, läkare och övrig sjukvårdspersonal, kuratorer, kamratstödjare, samt räddningstjänst och annan insatspersonal. Den ger också värdefulla kunskaper till drabbade, deras anhöriga och kollegor. Bokens första upplaga (2011) blev väl mottagen och den har nu reviderats och uppdaterats med nya rön.
Läs mer om Krishantering i arbetslivet
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: