Att Stockholm rankas högt i Europa när det gäller kreativa näringar är ingen nyhet. Men få inser hur mångfacetterad stadens kreativa företagsvärld är.Nima Sanandaji, tekn dr och konsult, visar i Kreativa Sthlm hur människor inom reklam, design, musik, digitala spelproduktion och andra liknande områden tillsammans bidrar till stadens tillväxt. Med utgångspunkt i aktuell EU-statistik jämför han Stockholm med andra regioner i Europa och konstaterar att Stockholm har en unik bred profil. Över 200 000 människor i Stockholmsområdet arbetar idag i företag inom så skilda kreativa områden som digitala spel, förlagsverksamhet och musikproduktion. De många internationellt inriktade företag som vuxit fram står i dag för en oväntat stor del av stadens ekonomi. Det har också fungerat som katalysatorer för andra företags internationalisering inom mer traditionella branscher.I boken, som ges ut av Förlaget Näringslivshistora, granskar författaren särskilt fem företagssektorer Genomgångarna fördjupas i ett antal företagsporträtt. Stockholm internationella ställning är resultatet av många entreprenörers historiska insatser.
Läs mer om Kreativa Sthlm : en framtidshistoria om Stockholm
Hitta Samhälle & Politik även hos: