Boken genomsyras av arbetet på förskolorna HallonEtt och den pedagogiska filosofin i Reggio Emilia. Läsaren får ta del av flera inspirerande processer i en utbildning där nyfikna och kreativa barn förskollärare och vårdnadshavare möts i omsorgsfullhet. I boken ges exempel på undervisning utifrån kollaborativa lärprocesser där barn och förskollärare utforskar tillsammans. Läs mer Författarna sätter också språkande och estetik i undervisningen i ett teoretiskt perspektiv. Men framförallt går det att följa förskollärares tankar samtal och idéer kring utbildning i förskolan. Boken vänder sig främst till blivande och yrkesverksamma förskollärare men bokens innehåll kan också vara av intresse för lärarutbildare på förskollärarprogrammet och rektorer i förskolan. Om författarna Sara Hvit Lindstrand är förskollärare fil.dr och universitetslektor i pedagogik med inriktning förskola på Högskolan för lärande och kommunikation Jönköping. Sara är tillsammans med Carin Hellberg som också medverkar i boken ansvariga för förskolan HallonEtt. Karin Alnervik är förskollärare lektor i pedagogik och praktiknära forskningskoordinator för förskolan på Örebro universitet. Karin var tidigare ansvarig för förskolan HallonEtt tillsammans med sin man Per Alnervik som också medverkat i boken. 2017 gav de ut boken Pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande i förskolan.
Läs mer om Kreativa lärprocesser : estetik och undervisning i förskolan
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: