Konflikthantering i professionellt lärarskap

Konflikthantering i professionellt lärarskap

Konflikter är en naturlig del av skolans och förskolans vardag – att möta och hantera konflikter kräver däremot specifik kunskap och träning. Om det sociala samspelet i en konflikt hanteras väl kan konflikten vara ett tillfälle att träna sig i att uttrycka sina egna tankar diskutera olika uppfattningar och tolkningar reflektera över sitt eget och andras deltagande samt att tänka igenom samspelets förlopp.  Forskningen visar också att när lärare och förskollärare får kunskap om konflikthantering behöver de inte ägna lika mycket tid åt att hantera konflikter och till disciplinering. Det innebär i sin tur att tiden för lärande ökar. Hur ska då en lärare hantera de konflikter som uppstår i skolan så att de kan bli goda lärandetillfällen?  Konflikthantering i professionellt lärarskap innehåller såväl teoretisk som erfarenhetsbaserad kunskap och kan ses som en orientering i kunskapsfältet. Författarna utgår ifrån förhållningssätt som stämmer väl överens med den dialektiska kunskapssyn och det värdesystem som finns inskrivet i skolans och förskolans uppdrag.    Bokens fjärde upplaga är reviderad och utökad med ett kapitel om dramapedagogiskt förhållningssätt kopplat till ledarskap och förebyggande konflikthantering. Samtliga medverkande författare arbetar dagligen med konflikthantering teoretiskt och/eller praktiskt. Bokens redaktörer är Ilse Hakvoort docent i pedagogik verksam vid Göteborgs universitet och Birgitta Friberg konsult och författare. Övriga författare är Torgeir Alvestad Tone Försund Marianne Göthlin Arja Kostiainen Pat Patfoort Anneline Sander och Towe Widstrand.

Läs mer om Konflikthantering i professionellt lärarskap

Konflikthantering i professionellt lärarskap

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen