Kommunikation, makt och organisation handlar om hur makt uttrycks i kommunikativt handlande i företag och i andra organisationer. Makt är inte minst en fråga om att påverka och definiera människors föreställningar om sig själva och sin omvärld. Hur verklighets- och identitetsuppfattningar förmedlas är centralt för att förstå ledarskap, organisation och makt. Kommunikation och makt hänger således nära samman. I boken hävdas det att ett bra sätt att förstå kommunikation och maktutövning i organisationer är att välja en intressant situation och se närmare på denna, att göra en ”närläsning” av vad som ”egentligen” händer. Författaren beskriver en avgränsad händelse, i anslutning till en omorganisering av ett större företag. Utifrån detta behandlas en rad olika teman, som till exempel hierarki, organisationsförändring, disciplinering och kommunikativa störningar. Framställningen utgår från fyra perspektiv: ledarskap, organisationskultur, Foucaults maktlära och Habermas syn på kommunikativt handlande. Dessa ger rika och varierande sätt att förstå. Sammantaget stimulerar de allsidighet och reflektion. Boken vänder sig till högskolestuderande inom företagsledning, organisation, kommunikation och annan beteendevetenskap. Den är också värdefull för praktiker som vill öka sin förståelse för händelser och processer i lednings- och arbetslivssammanhang.
Läs mer om Kommunikation, makt och organisation : närläsning och mutipla tolkningar