Kollegialt lärande – Att handleda i skolans värld

Kollegialt lärande – Att handleda i skolans värld

Kollegialt lärande är en framgångsfaktor för att uppnå skolutveckling. Genom kollegialt lärande kan skolor arbeta med skolutvecklings­frågor och uppnå kvalitet i undervisningen. När verksamheter organiseras så att personal får möjlighet att föra gemensamma samtal om teorier och praktiskt arbete ökar möjligheterna att de ska utvecklas och känna säkerhet i sin yrkesroll. Kollegialt lärande – att handleda i skolans värld handlar om hur man kan utveckla sin handledarkompetens och beskriver hur handledning kan göra det möjligt för verksamheter att dra nytta av lärarnas kunskaper för att hantera utmaningar som uppstår i det pedago­giska arbetet. Innehåll arbetssätt och tempo kan varieras så att frågeställningarna blir aktuella och stämmer överens med lärarnas behov. Boken visar exempel på fallbeskrivningar och hur handledaren kan strukturera samtalen med stöd av till exempel fiktiva berättelser litteratursamtal tabeller samtalskort och reflektion. Syftet med boken är att utveckla kollegialt lärande och skapa förståelse för hur det genom handledning kan bidra med professionalitet utveckling och kvalitet. Kollegialt lärande – att handleda i skolans värld vänder sig till studerande inom olika pedagogiska utbildningar och till yrkesverksamma inom pedagogiska arenor. Boken riktar sig även till rektorer specialpeda­goger speciallärare och förstelärare. Den är också lämplig för grupper som intresserar sig för handledning.

Läs mer om Kollegialt lärande – Att handleda i skolans värld

Kollegialt lärande – Att handleda i skolans värld

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen