Klassrummens många språk : att förhålla sig till elevers språkbruk

Klassrummens många språk : att förhålla sig till elevers språkbruk

I den här boken presenterar författarna olika infallsvinklar på elevers skrivande men pläderar för ett enda grundläggande förhållningssätt till elevskrivna texter. Detta förhållningssätt innebär att den lärare som på allvar vill hjälpa en elev till en reell språk- och skrivutveckling måste vara beredd att ta elevens befintliga och privata språk som utgångspunkt för ett språkutvecklande arbete i skolan. Klassrummens många språk är en perspektivbok som problematiserar, argumenterar och engagerar. Författarna diskuterar lärares förhållningssätt till elevskrivna texter i det språkligt, socialt och kulturellt heterogena klassrummet samt förhållandet mellan bedömningsläsning och läsning för språkutveckling av elevskrivna texter. Autentiskt material i form av lärares och lärarstudenters läsning av och förhållningssätt till elevskrivna texter analyseras i boken. Men här finns även författarnas egna analyser av elevskrivna texter som mynnar ut i ett antal textporträtt. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasium samt till lärarutbildare.

Läs mer om Klassrummens många språk : att förhålla sig till elevers språkbruk

Klassrummens många språk : att förhålla sig till elevers språkbruk

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen