Vilket samhälle skulle vi få om barn fick komma till tals på allvar? Vad skulle vi vuxna få reda på om barn fick en röst på riktigt? Evita, 5 år, får frågan av sin lärare: Om du fick bestämma – vad skulle du säga till vuxna att de ska tänka på för att ni barn ska få säga vad ni tycker och tänker? Evita svarar: Dom ska ta det lite lugnt och vänta en stund så man hinner tänka. Evitas svar visar på en insikt om att den vuxnes bemötande och inväntande är avgörande för om hon ska tycka att det är någon idé att säga vad hon tänker. Kan barn förstå vad demokrati är? handlar om barn i förskolan och om deras otaliga initiativ varje dag, om vuxna i förskolan, om demokratiarbetet, i meningen att barn har rätt att vara både delaktiga, ha inflytande och få ta ansvar i sin egen vardag. Vi ger oss in i förskolans värld men också i skolans och ger många berättelser därifrån om händelser som visar hur barn ständigt söker mening i tillvaron genom sina många initiativ. Vi har valt att med hjälp av analys och reflektion kring olika vardagshändelser, synliggöra skilda sätt att förstå något av barns och vuxnas komplexa och intressanta samvaro. Boken riktar sig till alla som arbetar i offentlig verksamhet där barn finns med och riktar sig också till utbildning och fortbildning av lärare i förskola, skola och fritidshem. Boken är angelägen för chefer, politiker och tjänstemän som har att ansvara för att barn kommer till tals och blir respekterade i alla frågor och i all verksamhet som rör dem. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för barns liv tillsammans med varandra och med vuxna.
Läs mer om Kan barn förstå vad demokrati är? : inspiration och utveckling i förskolan