Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras villkor

Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras villkor

Kamratkulturer i förskolan presenterar såväl teoretiska som empiriska aspekter på barns kamratkulturer. En central del handlar om det praktiska lärararbetet i relation till kamratkulturerna och hur ökad kunskap om kamratkulturer kan användas i arbetet med till exempel värdegrundsfrågor. Läs mer När barn vistas en längre tid tillsammans, som på förskolan, skapar de sina egna kamratkulturer. I dessa ryms sociala normer för hur man beter sig i gruppen – vem som kan vara med och leka, vem som bestämmer leken, hur man ska bete sig mot varandra, vem som har hög respektive låg social status, och så vidare. Kamratkulturer har stor påverkan på barnens samvaro och boken visar hur även små barn kan använda sig av leken som ett medel för uteslutning. Denna nya upplaga av boken innehåller ytterligare empiriska exempel samt fördjupade resonemang. Kamratkulturer i förskolan vänder sig till studenter, verksamma lärare i förskolan och andra som är intresserade av att förstå förskolebarns samvaro, lek och utveckling. Om författarna Annica Löfdahl är professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Hon har publicerat ett flertal studier om förskolan och om förskolebarn och deras villkor för sociala gemenskaper.

Läs mer om Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras villkor

Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras villkor

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen