Vi har alla en uppfattning om vad pedagogik kan vara efter åratal i skolan. I detta fall talar vi om pedagogik som praktik. Men vad är då pedagogik som akademiskt ämne, som kunskapsområde? Som hjälp till att förstå ursprunget till dessa två innebörder, tar författaren oss tillbaka till pedagogikens barndom. Beskrivningen är intressant, klargörande och – om uttrycket tillåts – synnerligen pedagogisk. – Pedagogik handlar om uppfostran, undervisning och utbildning och därtill ledarskap, men vad betyder detta när man ska studera pedagogik? – Hur ser framtiden ut för kunskapsområdet pedagogik? Vad är t ex pedagogik i förhållande till utbildningsvetenskap? – Är kunskapsområdet pedagogik en arena för ett antal olika ämnen eller en egen disciplin? – Vilka forskningsmetodiska traditioner har dominerat? Problematiserande diskussion runt kvantitativa och kvalitativa metoder. Som en hjälp till läsaren att kritiskt reflektera över vad den läser, sammanfattar författaren varje avsnitt med slutsatser och frågor. Boken vänder sig till alla som är intresserade av pedagogik. Nybörjarna får en god introduktion och de mer erfarna får tillfälle att bygga ut sin bakgrundskunskap. En översikt som denna har nämligen inte funnits på mycket länge. Introduktion till pedagogik ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.
Läs mer om Introduktion till pedagogik