Interkulturellt arbete i förskolan : med läroplanen som grund

Interkulturellt arbete i förskolan : med läroplanen som grund

Ett interkulturellt samspel mellan barn pedagoger och föräldrar är en viktig del av förskolans vardag. Alltmer betonas vikten av ett interkulturellt arbete i förskolan. Men vad innebär ett interkulturellt förhållningssätt och hur påverkar det vardagen? Med avstamp i förskolans uppdrag och i resonemang om bland annat kommunikativa processer jämställdhet traditioner religion och tidsuppfattning diskuterar författarna de centrala delarna i ett interkulturellt förhållningssätt. Utifrån händelser i förskolans vardag och med stöd i forskning ges ett flertal handfasta råd och verktyg för att ett interkulturellt arbete ska fungera fullt ut och berika verksamheten. Boken vänder sig till alla som arbetar i förskolan inklusive rektorer och förskollärarstudenter. Jonas Stier är professor i interkulturella studier vid Högskolan Dalarna och Malmö universitet. Han har lång erfarenhet av utbildningar för chefer och medarbetare inom områdena interkulturalitet mångfald och ledarskap. Bim Riddersporre är universitetslektor i psykologi med utbildningsvetenskaplig inriktning leg. psykolog leg. logoped och arbetar vid institutionen för Skolutveckling och ledarskap (SOL) vid Malmö universitet. Sagt om boken: ’Boken känns mycket aktuell och relevant i de utmaningar och möjligheter som många förskolor möter varje dag. I synnerhet i de olika exemplen och fallbeskrivningarna. Interkulturellt arbete i förskolan rymmer även diskussionsfrågor och sammanfattningar samt tips under rubriken Värt att prova. Den vänder sig till all personal i förskolan samt till rektorer och studenter.’ Ulf Malmqvist BTJ-häftet nr 1 2020.

Läs mer om Interkulturellt arbete i förskolan : med läroplanen som grund

Interkulturellt arbete i förskolan : med läroplanen som grund

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen