Interaktion, relationer och nätverk – Industrial Marketing Purchasing

Interaktion, relationer och nätverk – Industrial Marketing Purchasing

Denna bok ger en genomgång av IMP-fältets grundantaganden, begrepp och modeller samt exempel på hur dessa har tillämpats i tre olika områden: strategi, logistik och innovation. IMP antar att resurser är heterogena och att resurskombinationer skapar funktioner som är värdefulla därför att de löser problem eller fyller behov av något slag. Vidare antar IMP att dessa resurser är distribuerade bland många aktörer och att ett enskilt företag aldrig kan vara självförsörjande med resurser. Man måste alltså koppla resurser i olika företag till varandra på specifika sätt för att skapa ekonomiska värden, vilket ger upphov till olika typer av ömsesidigt beroende mellan aktörer. Interaktioner, affärsrelationer och nätverk mellan aktörer i en ekonomi är ett resultat av denna interdependens.

Läs mer om Interaktion, relationer och nätverk – Industrial Marketing Purchasing

Interaktion, relationer och nätverk – Industrial Marketing Purchasing

Ekonomi & Management

    Hitta Ekonomi & Management även hos:





Rulla till toppen