Arbetet som rektor innebär att ständigt befinna sig i spänningsfältet mellan direktiv uppifrån och behov och förutsättningar på den lokala skolenheten. Denna mellanposition kan skapa en känsla av att vara klämd men genom att rektorer lär sig att leda intelligent och lyhört kan de fungera som en integrerande kraft.Intelligent och lyhört ledarskap i skolan betonar lärandet – att lära att leda snarare än att leda – och författarna beskriver en process av professionell utveckling som bygger på kollegiala lärgrupper för rektorer. Denna lärprocess presenteras steg för steg och med sina tydliga instruktioner protokoll och exempel fungerar boken som ett utmärkt stöd för rektorers professionella utveckling. Boken vänder sig till verksamma rektorer och kan med fördel användas som litteratur på rektorsutbildningar. Den har en stark förankring i forskning och evidens vilket också är författarnas definition av det intelligenta ledarskapet. Samtidigt betonas vikten av det professionella omdömet och av att förankra evidens i ett sammanhang vilket är innebörden av ett lyhört förhållningssätt.
Läs mer om Intelligent och lyhört ledarskap i skolan – Lära att leda