Hur kommer det sig att det vanligtvis tämligen gråtrista och vardagslunkande svenska samhället kan framstå som så dramatiskt färgstarkt och sensationellt när vi tar del av det i medial förpackning? Journalistiken är en del av upplevelseindustrin där en av de viktigaste drivkrafterna är att inte tappa publikens intresse. Medierna mörklägger inte däremot färglägger de. För att dramatisera och locka till sig publik. Det är medielogiken dumbom! Medierävarna Staffan Dopping och Stig-Björn Ljunggren hävdar att den mediala verkligheten närmast tvångsmässigt skiljer sig från den verkliga verkligheten . Även om medierna generellt inte sprider lögner är det rimligt för mediekonsumenter att utgå från att det som sägs i tidningsartiklar och på tv inte är helt sant. Vi bör göra som bra journalister gör: söka flera oberoende källor innan vi tror på något. Staffan Dopping är journalist och programledare. Han har tidigare arbetat på Sveriges Radio SVT och TV4 och är nu verksam på nättidningen Kvartal. Stig-Björn Ljunggren är statsvetare och socialdemokratisk debattör. Han tillträder i mars 2020 som politisk chefredaktör på tidningen Sydöstran.
Läs mer om Inte lögn inte sant : medierna och verkligheten