Boken utgår huvudsakligen ifrån den reciproka modellen för läsundervisning. Strategierna att förutspå, att ställa frågor, att reda ut och att sammanfatta utgör därmed centrala delar i boken. Men du får också en teoretisk grund och praktiska exempel på hur du kan arbeta med gemensam läsning och med digital läskompetens i klassrummet. Inte minst får du inspiration och verktyg för att få dina elever att utveckla sin metakognitiva förmåga och lära sig att kontrollera sin egen läsförståelse. Författaren och läraren Åsa Edenfeldt knyter samman teori och praktik, och visar genom konkreta och inspirerande klassrumsexempel hur du kan arbeta med lässtrategier i svenskundervisningen. Läskompetens riktar sig i första hand till dig som arbetar som svensklärare på gymnasiet. Klassrumsexemplen utgår ifrån kurserna Svenska 1, 2 och 3, men även du som arbetar som svensklärare på andra stadier kommer att finna mycket inspiration till din undervisning. Du får exempel på hur du kan: * Undervisa i lässtrategierna att förutspå, att ställa frågor, att reda ut och att sammanfatta * Arbeta med läsning av såväl skönlitterära texter som faktatexter * Stötta eleverna att utveckla sin digitala läskompetens * Organisera gemensam läsning i klassrummet * Arbeta med att utveckla dina eleverna metakognitiva förmåga
Läs mer om Input Läskompetens: lässtrategier för gymnasiets svenskkurser