I många organisationer har inköpsfunktionen genomgått en genomgripande förändring de senaste åren – inköpschefen sitter i ledningsgruppen och inköpsfunktionen anses vara central för lönsamheten. I boken visar författarna vilken betydelse det har om inköp ses som en del av kärnverksamheten eller inte, och hur detta i så fall påverkar dess organisation, roll, status, styrning och arbetssätt. Hur ser framtiden ut för inköpsenheten i tider av globalisering, outsourcing och effektivisering? Hur kan inköp skapa de bästa förutsättningarna för att kunna bidra till att organisationen når sina övergripande mål? Läs mer I boken varvas teorier kring inköp med författarnas erfarenheter, från mångårigt konsultarbete i olika slags organisationer. I boken finns också exempel och erfarenheter från ett tjugotal organisationer – såväl privata som offentliga – där författarna har gjort djupintervjuer med personer i ledande ställning och där skillnader belyses. Boken vänder sig till dig som arbetar med eller studerar inköp, är medlem i ledningsgruppen eller sitter i styrelsen.
Läs mer om Inköp i förändring : om organisation, roll och styrning