Imagining the Audience – Viewing Positions in Artistic and Curatorial Practice Hur föreställer sig konstnärer och curatorer publiken i sitt arbete? Hur väver de in bilden av den enskilda åskådarens mentala, kroppsliga och känslomässiga upplevelse i produktionen av konsthändelsen och på vilka sätt påverkar dessa föreställningar de färdiga konstverken eller utställningarna. Vilka nya infallsvinklar är användbara för att förklara de förändringar vi ser på konstfältet och de ny åskådarpositioner som de för med sig? Detta är några av de frågeställningar som ligger till grund för Imagining the Audience. Boken fokuserar på den roll föreställningen om publiken spelar i konstnärlig och curatoriell praktik, såväl i utveckling av koncept och idéer som i den konkreta produktionen av konstverk och utställningar. Den är ett försök att ringa in ett förhållningssätt till publik i samtidskonsten som skiljer sig från pedagogik och kommunikation som processer som tar vid efter produktionen, och istället lyfta fram den enskilda åskådarens upplevelse som konstnären och curatorn bär med sig under hela den kreativa processen. Redaktörer: Magdalena Malm och Annika Wik Deltagare i boken: Kader Attia, konstnär Phil Collins, konstnär Jacquelyn Davis, skribent, konstkritiker Clarie Doherty, skribent, curator Lundahl & Seitl, konstnärer Raimundas Malasauskas, konstnär, curator Magdalena Malm, curator Simon Njami, curator Johan Pousette, curator Joanna Warsza, curator Annika Wik, filmteoretiker Boken är ett samarbete mellan Riksutställningar och Mobile Art Production, och ges ut av förlaget Art and Theory. Språk: Svenska och engelska Grafisk form: Sandra Praun
Läs mer om Imagining the audience : viewing positions in curatorial and artistic practice