Hyfs, hälsa och gemensamma värden : Studier av skolans komplexa värdegrunds- och fostransuppdrag

Hyfs, hälsa och gemensamma värden : Studier av skolans komplexa värdegrunds- och fostransuppdrag

Skolans fostrans- eller värdegrundsuppdrag är komplext och mångsidigt. Att skolan ska fostra i enlighet med demokratiska, grundläggande värderingar skrivs tydligt fram i läroplanen. Men hur iscensätts uppdraget i svenska skolor? Forskningsgruppen Livskunskap i skolan (FOLKS) har under flera års tid följt utvecklingen av de fostrans- och värdegrundsaktiviteter som bedrivs runt om i landet. Hyfs, hälsa och gemensamma värden presenterar resultat från denna forskning och tar upp frågor som: Kan man fostra till ett hälsosamt och socialt gott liv? Är skolan en lättköpt arena för kommersiella aktörer i livskunskapsbranschen? Riskerar skolan att bli en alltmer terapeutisk verksamhet? Hur fungerar aktiviteter som mindfulness och social och emotionell träning i klassrummet? Och hur påverkas lärarrollen av dessa aktiviteter? Boken vänder sig till verksamma lärare, lärarstudenter och andra som har intresse för skolans fostrande, socialiserande uppdrag.

Läs mer om Hyfs, hälsa och gemensamma värden : Studier av skolans komplexa värdegrunds- och fostransuppdrag

Hyfs, hälsa och gemensamma värden : Studier av skolans komplexa värdegrunds- och fostransuppdrag

oklassificerat, Övrigt

Hitta oklassificerat även hos:





Rulla till toppen