Med Oliver Cavigliolis fantastiska illustrationer som visuell guide beskriver Hur du får dina elever att lära sig hur lärare kan använda kognitiv psykologi i klassrummet. Boken gör upp med seglivade missuppfattningar om inlärning och visar varför det är problematiskt att lita på sin intuition i undervisning. Den visar hur vårt minne vår uppmärksamhet och vår perception fungerar generellt och i klassrumsmiljö. Författarna tar upp sex forskningsbaserade strategier för effektiv inlärning bland annat interfoliering och elaborering. Boken innehåller många exempel och forskningsstudier som förklarar och inspirerar och en mängd konkreta verktyg. Boken riktar sig både till verksamma lärare och till lärarstudenter på alla nivåer. Den kan också med fördel läsas av universitets- och högskolelärare och studenter. Yana Weinstein är verksam vid University of Massachusetts USA. Megan Sumeracki är verksam vid Rhode Island College USA. Oliver Caviglioli har skolbakgrund men är nu utbildningsdesigner. Jonas Olofsson docent och universitetslektor i psykologi vid Stockholms universitet har fackgranskat och skrivit förord till den svenska utgåvan. Sagt om boken: ’Intressanta är de forskningsbaserade strategier som presenteras i avsnitt som berör planering av studier förståelseutveckling och kunskapsförstärkning. Fördelad inlärning och interfoliering är strategier som ger insikt i hur elever medvetet kan forma sina studier på ett effektivt sätt. Bokens styrka är att den kan bidra till att skapa evidensbaserad undervisning.’ Katharina Jacobsson BTJ-häftet nr 1 2020.
Läs mer om Hur du får dina elever att lära sig : en visuell guide