Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn

Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn

Matematisk – är det något man kan bli? Den här boken visar hur vi kan förändra vår inställning till ämnet och bli mer matematiska. För vi föds inte som matematiker utan vi upplever oss själva som mer eller mindre matematiska beroende på situation, miljö och sammanhang. Och inte minst, vi kan utveckla matematisk förmåga hela livet. Läs mer Många lärare för barn i förskolan och skolans första år känner motvilja mot matematik. Varför? Anna Palmer visar hur ämnet genom århundraden formats som en manlig domän som har varit svår att koppla samman med den feminina och omvårdande yrkesrollen som lärare för yngre barn. Författaren analyserar även i ett genusperspektiv hur matematiker framställs i film och modern litteratur. Om man som lärare själv upplever sig som potentiell matematiker smittar den känslan av sig på barnen. I bokens andra halva beskriver och analyserar författaren en rad matematiska utforskande situationer med barn. Här möter du ett levande matematiserande – präglat av lust och nyfikenhet. Författaren visar hur man med pedagogisk dokumentation kan skapa en rörelse som driver arbetet med barnen framåt. Hon visar även hur denna metod kan synliggöra det egna agerandet i lärarrollen och därmed öka den pedagogiska kompetensen. Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare och grundlärare. Om författarna Anna Palmer är lektor i barn- och ungdomsvetenskap och undervisar på lärarutbildningen vid Stockholms universitet. Fortfarande skrämmer skolmatten Anna Palmer i intervju om matematikundervisningen i tidningen Magasin 360 nr 3/2011.

Läs mer om Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn

Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn

Fakta

    Hitta Fakta även hos:





Rulla till toppen