Hur barn lär sig läsa och skriva

Hur barn lär sig läsa och skriva

Barnet lär sig läsa genom att skriva och skriva genom att läsa. Det gemensamma samtalet ger liv åt texterna, sätter dem i rörelse och ger barnet hjälp att bygga egna mentala bilder som stöd för förståelsen. Den här boken ger en omfångsrik översikt över läs- och skrivutvecklingen från tidiga förskoleår till de första skolåren. Centrala teman är hur förmågan att läsa och skriva växer fram och utvecklas i samvaron mellan barn och vuxna och hur läsandet, skrivandet och samtalet om det som läses och skrivs samverkar och förstärker varandra. I den första delen av boken beskrivs barns läs- och skrivutveckling. Här behandlas också likheter med talspråksutvecklingen samt olika orsaker till läs- och skrivsvårigheter. Den andra delen består av en diskussion om hur man kan arbeta i förskola och skola för att stödja barns läs- och skrivutveckling och för att skapa rika språkrum. Boken ger konkreta exempel på språkstimulerande aktiviteter. I denna andra upplaga av boken inkluderas de senaste årens forskning inom läs- och skrivutveckling. Avsnitten om hur man kan arbeta i förskola och skola har utökats, och dessutom visar författaren på vilka olika sätt barns läs- och skrivutveckling kan kartläggas. Hur barn lär sig läsa och skriva vänder sig till alla som arbetar med barn och som vill veta mer om barns tidiga läs- och skrivutveckling: barnskötare och pedagoger inom förskolan och på fritidshem, lärare och specialpedagoger i skolan samt logopeder. Andra upplagan

Läs mer om Hur barn lär sig läsa och skriva

Hur barn lär sig läsa och skriva

Ordböcker & Språk

    Hitta Ordböcker & Språk även hos:





Rulla till toppen