’För den som är det minsta intresserad av sin europeiska omvärld, sin samtid eller, för den delen, meningen med livet.’ UNT ’Deras frågor angår alla.’ Expressen ’Det är en underbar bok som Cecilia Hansson skrivit.’ SvD Den fria kulturen är under attack på många håll i Europa. Konservativa och högerpopulistiska krafter driver allt hårdare krav på styrning och censur. Inte minst i Centraleuropa politiseras idag konstlivet. Hopplöst, men inte allvarligt. Konst och politik i Centraleuropa handlar om överlevnad, motstånd, censur och frihet i en region som är politiskt högaktuell och av stor vikt för hela världens utveckling. Cecilia Hansson har under flera års tid rest mellan Stockholm och Wien, Bukarest och Budapest för att förstå det allt hårdare kulturklimatet. Hon möter några av Europas ledande intellektuella, från Herta Müller och Péter Nádas till Marina Abramovi, Michael Haneke och många fler. De talar om villkoren för skapande, men också de större frågorna om konstens betydelse och konstnärens möjlighet att påverka samhällsdebatten. I nära och djupgående intervjuer berör Hansson frågor som arvet efter kommunism och fascism, konstens ofrånkomlighet, auktoritära idéers återkomst och hur varken stabilitet eller trygghet kan tas för given i Europa idag. Resultatet är en unik inblick i regionen och återkommer till en central fråga: Vilket ansvar har egentligen en konstnär att stå upp för det hon eller han tror på? Cecilia Hansson (född 1973) är författare, journalist, fil. mag. i tyska och översättare. Hon har skrivit fyra diktsamlingar – debutboken utspelade sig i Wien – och översatt två. Hon har genom studier, resor och reportage följt Centraleuropa i mer än tjugo år. ’Cecilia Hanssons bok är både levande och angelägen, och visar med tydlighet att när kulturen är hotad så är vi alla hotade.’ Leonidas Aretakis, Dagens Nyheter ’En mycket fin, läsvärd och genomarbetad intervjubok … En viktig bok för att förstå hur dagens Europa blivit till och kanske också om vart det är på väg.’ Björn Sandmark, Dala-Demokraten ’Samtalstonen är vardaglig och innehållet tillgängligt, som läsare sitter man vid bordet intill och lyssnar. Det är vaket och undrande, aldrig pladdrigt … får en att stanna upp och reflektera. Cecilia Hanssons rapporter från verksamma konstnärer i ett undanskymt Europa rymmer hopplöshet och allvar. Men också hoppfullhet i ett allvarligt läge.’ Gert Lundstedt, Arbetet ’Det här är en bok som tar upp samtidens brännande frågor och samtidigt ger en viktig historisk bakgrund. Det är intressant, gripande, viktigt, stundtals underhållande och alltid mycket stimulerande.’ BTJ ’Jag tror man ska läsa Hopplöst, men inte allvarligt som en rapportbok från läget i tre länder – Österrike, Ungern och Rumänien. De förenas av förljugen historia, läskig politik och fantastiskt stilskarpa
Läs mer om Hopplöst, men inte allvarligt : konst och politik i Centraleuropa