Högläsning – läsutveckling från teori till praktik är en bok om läsning. Boken är indelad i två delar, den första delen är teoretisk och tar upp fakta, forskning och studier om högläsning, läsning på egen hand, lässtrategier och genrepedagogik. Det görs även nedslag i några pågående läsfrämjande insatser i Sverige. Den andra delen är praktisk med handledningar till nio skönlitterära böcker och fyra faktaböcker för åk F–6 att läsa högt. Handledningarna utgår från lässtrategier och det som forskning och studier visar är gynnsamt för barns läsutveckling. Till varje bok finns också boktips för den som vill läsa vidare inom samma tema. Om författaren Maria Heimer arbetar som utvecklingspedagog på Resurscentrum i Staffanstorps kommun. 2008 utsågs hon till årets skolbibliotekarie och året därpå utsågs skolbiblioteket hon arbetade på till Årets skolbibliotek
Läs mer om Högläsning: läsutveckling från teori till praktik
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: