Under de senaste två decennierna har en ny typ av hitlåtar tagit plats på topplistorna. John Seabrook använder sig av formuleringen ’bliss point’, ett uttryck som han har lånat från snabbmatsindustrin och ett recept som får dagens låtar att fungera på samma sätt som snacks. För att radiolyssnaren inte ska byta kanal lägger man in en hook minst var sjunde sekund och musikindustrin har med andra ord skapat ett behov av ständig tillfredsställelse hos lyssnarna. John Seabrook tar oss med på en fascinerande resa i sin bok, där han utforskar musikindustrins utveckling och branschens nya stjärnor – producenterna och låtskrivarna. Det blir en resa från New York till Los Angeles och vidare till Stockholm och Korea. Längs vägen möter vi artister som Katy Perry, Britney Spears och Rihanna och producenter som årets Polarpristagare Max Martin samt Stargate, Ester Dean och Dr. Luke. John Seabrook spårar det nya sättet att konstruera hits till det tidiga 90-talets Sverige. I Hitmaskinen försöker John Seabrook besvara frågan om vad nya hits gör med våra hjärnor och hur tjänster som Spotify och Apple Music förändrat vårt sätt att lyssna på musik. Här kan man lyssna på låtarna som nämns i boken: http://www.johnseabrook.com/playlists/ John Seabrook är författare och journalist på The New Yorker, där han ofta skriver om musik, teknologi och design.
Läs mer om Hitmaskinen: låtfabriken inifrån