Historieundervisningens byggstenar är en grundläggande bok i historiedidaktik. Boken rymmer en mängd konkreta exempel på hur eleverna tillsammans med läraren kan lära sig historia på ett spännande, kreativt och kritiskt sätt. Alla exempel grundas i en tydlig didaktisk teori som visar hur eleverna kan uppfylla läroplanernas, kurs- och ämnesplanernas krav. Läs mer Elever lär sig att förstå historien och dess kopplingar till samtiden på olika sätt. Därför är det viktigt att läraren behärskar en bred repertoar av metoder för att kunna möta deras behov. Bokens röda tråd är den metodiska variation som är en avgörande kompetens i lärarens framtida yrkesutövning. Till varje avsnitt i boken finns rekommenderad litteratur för fördjupning. Dessutom är boken kopplad till en idébank på internet, med metodiska uppslag och övningar för F–3, 4–6, 7–9 samt gymnasiet. Denna bok bygger framför allt på den tidigare upplagan av Historieundervisningens byggstenar men innehåller också avsnitt från författarens bok Framtidens historia. Boken riktar sig i första hand till lärarstuderande med historia på utbildningsprogrammen för F–3, 4–6, 7-9 samt gymnasiet. För redan aktiva lärare i grundskolan och gymnasiet lämpar sig boken som ett fortbildningsmaterial. Om författarna Magnus Hermansson Adler är universitetslektor i ämnesdidaktik med särskild inriktning mot historia vid Göteborgs universitet. Han är lärarutbildare sedan 1989, med en bakgrund som både grundskollärare och gymnasielärare. Han har också givit ut flera läroböcker i religionskunskap och samhällskunskap för grundskola och gymnasium under författarnamnet Magnus Hermansson.
Läs mer om Historieundervisningens byggstenar : grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik