Så här skriver Hans Jonas i sin bok: »… Men för juden, som uppfattar det härvarande som platsen för gudomlig skapelse, rättvisa och frälsning, är Gud i eminent utsträckning historiens herre och då ifrågasätter >Auschwitz< hela det traditionella gudsbegreppet till och med för den troende. Det adderar faktiskt, vilket jag nyss försökt visa, ett något aldrig tidigare existerande till den judiska historieerfarenheten, något som de äldre teologiska kategorierna inte kan bemästra. Den som inte helt enkelt vill släppa gudsbegreppet och det har till och med en losof rätt till måste för att inte behöva ge upp det tänka igenom det på nytt och söka ett nytt svar på Jobsfrågan. >Historiens herre< måste han förmodligen lämna därhän. Alltså: Vilken Gud kunde låta det ske?« Frågan om vilket Gudsbegrepp som kan överleva Auschwitz ledde till en radikal omtolkning av Guds egenskaper och det sätt som människan kan förhålla sig till Gud efter 1900-talets värsta brott. Den svenska utgåvan innehåller ett rikt efterord av författare Göran Rosenberg.
Läs mer om Gudsbegreppet efter Auschwitz : en judisk röst
Hitta Filosofi & Religion även hos: