De matematiska strukturer som ligger till grund för skolans matematik förtjänar att lyftas fram eftersom de gör matematiken överskådlig och begriplig. I den här boken visar Wiggo Kilborn och Natalia Karlsson hur dessa matematiska strukturer kan förklara matematiska samband samt konkretisera och generalisera ämnesinnehållet. Grundläggande algebra, funktioner, sannolikhetslära och statistik presenterar didaktik och didaktisk ämnesteori i matematik. I de första kapitlen behandlas innebörden i begreppet algebra. Författarna beskriver hur man med kunskaper om grundläggande algebra kan förstå den grundläggande aritmetiken samt generalisera den till nya talområden och till operationer med algebraiska uttryck. På motsvarande sätt behandlas funktioner och ekvationer genom att övergripande egenskaper och gemensamma strukturer lyfts fram. Boken avslutas med ett kapitel om statistik som har till syfte att ge läraren/lärarstudenten en uppfattning om hur man kan arbeta med – och tolka – data som presenteras med kvantitativa metoder. Boken vänder sig i första hand till lärarstuderande och verksamma lärare på grund- och gymnasieskolan, men kan med fördel även läsas av föräldrar och andra som är intresserade av matematikämnets didaktik och didaktisk ämnesteori.
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: