De flesta barn kommer ivriga och förväntansfulla till skolstarten – nu ska de få lära sig att läsa och skriva! Lärarens förmåga att entusiasmera och hitta rätt arbetsform så att alla barn kan få behålla sin nyfikenhet och vilja att lära är därför avgörande. Men barnens tidigare möten med skrift skiljer sig ofta åt: medan flera barn redan kan läsa har andra endast en vag uppfattning om bokstävernas funktion. Barns vägar in i skriftspråket måste därför se olika ut eftersom förutsättningarna hos dem skiljer sig åt.Grunderna i läs- och skrivinlärning baseras på forskning och praktisk erfarenhet. Författaren beskriver språkets roll för den skriftspråkliga utvecklingen presenterar teorier kring läs- och skrivutveckling redogör för olika läs- och skrivinlärningsmetoder samt beskriver hur skolan kan arbeta preventivt med barns läs- och skrivsvårigheter.I denna tredje upplaga av boken har en studiehandledning tillkommit. Den är utformad som en kurs med boken som utgångspunkt. Med hjälp av de läsinstruktioner diskussionsuppgifter och praktiska hemuppgifter som ges i studiehandledningen får läsaren ökade kunskaper inom området grundläggande läs- och skrivinlärning.Boken vänder sig främst till lärarstudenter med inriktning F-3 men också till verksamma lärare som vill utveckla sina kunskaper kring läs- och skrivinlärning.
Läs mer om Grunderna i läs- och skrivinlärning –