»I korta, intensiva stycken skriver Zambreno sin roman; stenhårda, glimrande som ädelstenar.« | Therese Eriksson, SvD »Det påminner om franska nya vågen-filmer, om Marguerite Duras distanserade blick.« | Ida Therén, Jönköpings-Posten »Det är i stort sett omöjligt att lägga boken ifrån sig. Helena Fagertuns översättning är fenomenal med exakt gehör för ordens valörer.« | Malin Lindroth, Göteborgs-Posten Ruth är en ung amerikanska i London. Om dagarna jobbar hon på parfymavdelningen på »Horrids«, där hon försöker sälja parfymen Desire. Om kvällarna och nätterna rör hon sig genom en värld som liknar en enda ögonlob riktad mot henne. Men vem är det som berättar hennes historia? Hur ska vi förstå den grymma tydlighet med vilken hon beskrivs? Kate Zambrenos succéroman Green Girl [2014] har jämförts med moderna klassiker som Sylvia Plaths Glaskupan, Jean Rhys Godmorgon, midnatt! och Clarice Lispectors Stjärnans ögonblick. Bokens hjältinna pendlar mellan tillstånd av alienation och intensiv närvaro. I filmen om henne själv, som hon oupphörligen har den ambivalenta känslan av att befinna sig i, liknar hennes roll »ett frågetecken, ett mysterium«. Hon gör allt för att spela rollen perfekt. Green Girl börjar redan framstå som en feministisk klassiker. Boken kom ut första gången 2011, men skrevs om och gavs ut igen: det är versionen från 2014 som tagit kritiker och läsare med storm. I svensk översättning av Helena Fagertun. KATE ZAMBRENO [född 1977] är en amerikansk författare som jämförts med såväl Kathy Acker som Elfriede Jelinek och Virginia Woolf. I likhet med den hyllade Hjältinnor [2012] – en hybrid mellan självbiografi, dagbok, essä och roman – iscensätter hon i sin andra roman, Green Girl, en dialog med äldre litteratur ur en kvinnas perspektiv. Green Girl kom ut första gången 2011, men skrevs om och gavs ut igen, och det är versionen från 2014 som tagit kritiker och läsare med storm. »Golvande läsning.« | Kristin Lundell, Fokus »Den här boken innehåller smärtsamt träffande formuleringar om att vara ung kvinna, att stå utanför, att vara ständigt betraktad och betrakta sig själv utifrån upplevda blickar… Att lägga ifrån sig boken är omöjligt.« | Cecilia Alstermark, Kommunalarbetaren »Kate Zambrenos Ruth är litteraturens förlorade flicka. En plågsam, briljant bok.« | Kate Durbin
Relaterade produkter
Revel
I debutdiktsamlingen Sekvensen om pappersblomman strävade Christer Boberg efter att…
Damernas paradis
Klassikern bakom succéserien! Följ den spännande vardagen i 1800-talets Paris…
Kungens lilla piga
Peggy Lindström – Kungens lilla piga – arbetar på Husgerådskammaren…
Älskad aldrig glömd/Där kärleken finns
Älskad aldrig glömd Trots framgång och rikedom har Luc Cavallo…
Äventyret med julpuddingen
Trots att blotta tanken på den engelska landsbygden vintertid fick…
Och dagarna är som små sekler
Göran Greider har under tretton år delat sin tid mellan…
Piller transplantationer och säkerhetsnålar
Ett liv en klassresa en rörelse en global läkemedelsindustri och…
Kvinnan i förrådet
Del 2: Torbjörn Frisk. Polisinspektör Torbjörn Frisk är i Kalmar…
Bakom masken
Fjorton författare vars gemensamma nämnare är deras medlemskap i Facebookgruppen…
En kvinna att räkna med/Trassliga löften
En kvinna att räkna med Gage Campbell har arbetat sig…
Knallhatten – Det väschta odjur som nånsin levat
Knallhatten eller ”Li’l Abner” som den hette i original kom…