God utbildning i mätningens tidevarv

God utbildning i mätningens tidevarv

I God utbildning i mätningens tidevarv diskuterar Gert Biesta det faktum att vi lever i en tid då mätning av utbildningsresultat har trängt undan frågan om utbildningens syfte. Biesta utforskar varför frågan ”Vad utgör god utbildning?” har blivit så mycket svårare att ställa och visar också varför detta är skadligt för kvaliteten på utbildningen och för graden av demokratisk kontroll över utbildningen. I boken ger Biesta förslag på hur vi kan engagera oss i frågan om utbildningens syfte på ett nytt, mer exakt och övergripande sätt med särskild tonvikt på utbildningens etiska, politiska och demokratiska dimensioner. Läs mer Vad ska vi ha utbildning till? Vad är dess mål och syfte? Är utbildning endast till för att ge möjlighet att kvalificera sig för ett yrke, och därmed ta sin plats i samhället, eller skall utbildning också leda till en slags bildning där jag inbegrips i en frihet som också kräver mitt ansvar? Boken ingår i serien Avancerade studier i pedagogik. Serien publicerar poststrukturell pedagogisk teori. Tonvikten ligger på etiska och politiskt filosofi ska frågeställningar, och studierna som publiceras undersöker subjektets villkor, frihet och ansvar i olika utbildningssammanhang. publicerar poststrukturell pedagogisk teori. Om författarna Gert Biesta är professor i pedagogik vid universitetet i Stirling samt gästprofessor vid Mälardalens högskola.

Läs mer om God utbildning i mätningens tidevarv

God utbildning i mätningens tidevarv

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen