Att undervisa i geografi är kanske viktigare än någonsin. Högaktuella frågor om hur människan och naturliga processer påverkar platser och landskap lägger grunden för ämnet och bidrar till en förståelse av människans levnadsvillkor. Det handlar om allt från klimatförändringar till utnyttjande av naturresurser och globaliseringens effekter. Geografididaktik för lärare 4–9 belyser geografiämnets tvärvetenskaplighet och hjälper läraren att svara på ämnesdidaktiska frågor som varför vad och hur i relation till undervisningen. I boken förmedlas en vetenskaplig grund för de centrala frågor som ingår i ämnet liksom konkreta undervisningstips. Boken behandlar bland annat bedömning i geografi ämneshistoria fältstudier medborgarbildning geoförmågor sambandet människa–samhälle–natur hållbarhet kartor GIS samt långa geologiska tidsperspektiv och naturgeografiska processer. Geografididaktik för lärare 4–9 vänder sig främst till lärarstudenter och verksamma lärare på grundskolan men kan också användas didaktiskt och vara till behållning för lärare på gymnasiet. Bokens redaktörer är Lotta Dessen Jankell doktorand i geografididaktik Stockholms universitet lärarutbildare och lärare i geografi och David Örbring doktorand i geografidaktik vid Lunds universitet adjunkt i geografididaktik Malmö universitet lärarutbildare och lärare i geografi. Övriga författare är ämneskunniga och har lång erfarenhet av lärarutbildning och geografiundervisning.
Läs mer om Geografididaktik för lärare 4-9
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: