Fritidspedagogiskt lärande – vad är det? När lektionerna är slut tar den viktiga fritidstiden över. I gränslandet mellan skola och hem, mellan undervisning och lek, pågår ett lärande för livet. Bokens redaktör Jonas Wallman och hans medförfattare undersöker fritidspedagogiken och dess många möjligheter. Hur man kan arbeta digitalt, bygga en rastverksamhet och vända konflikter till samverkan är några exempel ur innehållet. Vi följer också ett aktionsforskningsprojekt kring lek, besöker ett integrationsfritids och får nya perspektiv på hur vi kan möta barn med särskilda behov. INNEHÅLL Jonas Wallman: Inledning Åsa Anevik: Ett digitalt arbetssätt som en tillgång Mikael Andersson: Ett framtidssäkrat fritidshem Evy Dahlin: Fritidspedagogiken ur en skolledares perspektiv Ricardo Pousette: Samverkan för elevernas bästa Helene Elvstrand & Marie Karlsson: Aktionsforskning – se leken med nya ögon Line Isaksson: Integrationsfritids gör skillnad för alla Anneli Hippinen Ahlgren: Undervisning och didaktik i fritidshemsmiljön Jonas Wallman: Vårt uppdrag – ett viktigt lärande Andréas Nyberg: Fostran i fritidshemmet Olof Jonsson: Rasten och allas rätt till lek Alexander Skytte: Bråk, missförstånd och ett stort behov av kärlek (fritidspedagogik; fritidspedagog; fritids; fritidshem; fritidshemmet; fritidslärare; fritidshemsverksamhet; aktionsforskning; integrationsfritids; lekens;)
Läs mer om Fritidspedagogiskt lärande