Fritidspedagogik – fritidshemmets teorier och praktiker ger en djup och bred bild av fritidspedagogik och diskuterar fritidshemmets verksamhet utifrån olika perspektiv. Det fritidspedagogiska området belyses av namnkunniga forskare i bokens elva kapitel. Läs mer Boken tar upp: – en historisk bakgrund till fritidshemmets framväxt, mål och verksamhet – hur lärande kan förstås på fritidshem – fritidsbarns lek – kamratskap och identitetsutprovning på fritidshem – barns berättelser om meningen med fritids – integration – fritidspedagogens yrkesroll Bokens kapitel är baserade på vetenskapliga undersökningar och utgår både från barns och vuxnas perspektiv, där betoningen av barns perspektiv överväger i vissa kapitel medan vuxnas överväger i andra. Författarna har olika teoretiska utgångspunkter och har använt skilda metoder i sina studier. Därför ger boken olikartade bidrag för att spegla den komplexitet som fritidshemmet och dess barn och fritidspedagoger varje dag befinner sig i. Fritidspedagogik – fritidshemmets teorier och praktiker vänder sig framför allt till blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem och till yrkesverksamma fritidspedagoger, samt till rektorer och övriga lärarprofessioner. Om författarna Anna Klerfelt är lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet och har en bakgrund som fritidspedagog. Björn Haglund är lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet, undervisar på lärarutbildningen och har en bakgrund som fritidspedagog.
Läs mer om Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker