Aktiviteterna i boken kopplas till de tillfällen eller platser på fritidshemmet där de naturlig passar in som vid samlingen, i läshörnan, i skrivarverkstaden, i rummet för skapande eller vid lek inomhus och utomhus. Till förslagen listas även de förmågor som eleverna i huvudsak utvecklar med aktiviteterna: * motorik och perception * språkljud och bokstäver * ordförråd * samtal * läsa * skriva. Om författarna Elisabeth Frank är fil dr i pedagogik och lärarutbildare vid Linnéuniversitetet. Hon har mångårig erfarenhet som lågstadielärare och speciallärare. Katarina Herrlin är lektor i didaktik med inriktning läs och skriv vid Linnéuniversitetet. 2016 erhöll Katarina ’Ingvar Lundberg-priset’ för sina insatser inom forskning och utbildning för att främja kunskap om läs- och skrivinlärning.
Läs mer om Fritidshem Språkutvecklande aktiviteter – en idébank
Hitta Ordböcker & Språk även hos: