Hur kan vi förstå barns utveckling och lärande i en värld som präglas av snabb förändring globalisering och ett allt större inflytande från digitala medier? Länge dominerades forskningen om den mänskliga utvecklingen av ämnet utvecklingspsykologi. Så är det inte längre. Studiet av utveckling har blivit tvärvetenskapligt och i dag utgörs kunskapen om barns och ungdomars utveckling och lärande av ett mångfacetterat fält som bättre kan beskrivas i termer av utvecklingsvetenskap. Förskolan och skolan har till uppgift att förbereda barn inför framtiden. Men hur ska en framtidsförberedande förskola och skola se ut? Denna bok är den första som presenterar utvecklingsvetenskap i Skandinavien. Med utgångspunkt i aktuell utvecklingsvetenskaplig forskning och teoribildning som syftar till att beskriva förklara och främja barns utveckling och lärande i förskolan och skolan presenterar författarna en vision om den framtidsförberedande förskolan och skolan. Boken avslutas med en diskussion om hur forskare och professionella tillsammans kan gå från vision till handling och bygga en förskola och skola på vetenskaplig grund genom att ta utgångspunkt i interventionsforskning om förskolan och skolan. Boken är fackgranskad och bearbetad av Sofia J Frankenberg Stockholms universitet som även är medförfattare till den svenska utgåvan. Dion Sommer är professor i utvecklingspsykologi vid Psykologisk Institut Aarhus Universitet Danmark. Sofia J Frankenberg är leg. psykolog och lektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolan vid Stockholms universitet.
Läs mer om Från utvecklingspsykologi till utvecklingsvetenskap