Handeln befinner sig i en tid av förändring. I decennier har handeln arbetat på samma sätt, men detta etablerade och accepterade arbetssätt konfronteras nu med den tekniska utvecklingen, nya värderingar och ett förändrat samhälle. Särskilt stark påverkan har dessa förändringar på det som länge varit navet i handeln, nämligen den fysiska butiken. Den fysiska butikens framtid är något som diskuterats mycket de senaste åren – på konferenser, på debattsidor, i fackpress etc. Denna bok är en del i den diskussionen och bidrar med nya insikter.Vi kunder tar oss till de platser som handelsföretagen satt upp och tar del av deras erbjudanden, vi upplever de miljöer som designats för att påverka oss och tar sedan de varor vi önskar köpa med oss hem. Detta har länge varit det accepterade sättet att bedriva handel. Den fysiska butikens utformning och existens utmanas nu från en rad olika håll och denna handel är inte längre lika självklar.Bokens 16 kapitel bygger på föredrag och teman från tre workshoppar kring den framtida fysiska butiken som Centrum för handelsforskning och Handelsrådet arrangerade under 2017. Totalt samlade dessa workshoppar cirka 150deltagare från handeln i bred bemärkelse (handelsföretag, konsultföretag, stad och kommun, forskare etc). 17 forskare och praktiker delar i den här boken med sig av sin forskning och sin syn på den framtida fysiska butiken.Boken är organiserad efter tre perspektiv som upplevs ha stor betydelse för den framtida fysiska butikens utformning: digitalisering, upplevelseskapande och hållbarhet. Hur ska butiken se ut? Hur ska den drivas? Var ska den ligga och hur stor ska den vara? Vad ska personalen göra? Vilken roll har tekniken? Frågorna är många och högst aktuella.
Läs mer om Framtidens fysiska butik