I Sverige deltar nästan alla barn mellan ett och fem år i förskolans verksamhet. Därmed är förskolan en viktig kontaktyta mellan samhället och nya generationer medborgare. Utmaningar som hotar demokratiska värden i samhället och som därmed också påverkar förskollärarens förutsättningar att arbeta med demokratifostran, har funnits i alla tider. Därför har förskolans demokratiuppdrag aldrig varit enkelt. Författarnas utgångspunkt är att se förskolan som en samhällsarena. Det innebär att förändringar i samhället också märks i, påverkar och utmanar förskolans verksamhet. I boken presenteras en modell som hjälper till att överblicka och förhålla sig till händelser och förhållanden som har särskild betydelse för demokratifostran och dess villkor. Hit hör förändringar i synen på barn och barnomsorg, förskjutningar i läroplanens innehåll, förskollärarens professionella beredskap och kamratkulturers betydelse för norm- och värdefostran i barngruppen. Förskollärarens roll och ansvar i förskolans demokratifostran har en central plats i boken och diskuteras kontinuerligt utifrån konkreta exempel. Solveig Hägglund, professor emerita i pedagogik, Annica Löfdahl Hultman, professor i pedagogiskt arbete och Nina Thelander, lektor i pedagogiskt arbete. Alla verksamma vid Karlstads universitet.
Läs mer om Förskolans demokratifostran : – i ett föränderligt samhälle
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: