Barn i Sverige tillbringar en stor del av sin tidiga barndom i förskolan. Bara av den anledningen är förskolan en av våra viktigaste samhällsinstitutioner. Förskolan utgör första steget i det livslånga lärandet samtidigt som den har ett värde här och nu för barnen. Där ska barnen få leka uppleva glädje och kamratskap och omgärdas av en trygg omsorg. Denna bok beskriver övergripande förskolans uppdrag. Den vill också ge en bred bild av den juridik som omger förskolan. Skollagen och läroplanen är i fokus men även andra författningar uppmärksammas såsom socialtjänstlagen diskrimineringslagen och offentlighets- och sekretesslagen. Författningstext har samlats utifrån respektive sakområde och förklaras med förarbeten praxis och exempel.Boken kan läsas från ”pärm till pärm” men fungerar även som uppslagsbok. Den ger svar på frågor som:Kan man mäta en förskolas kvalitet?Får tystnadsplikten någonsin brytas?Vad innebär det att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund?När har barngruppen en lämplig sammansättning och storlek?Kan tvååringar kränka varandra?Var går gränsen för det kompensatoriska uppdraget?Målgruppen är bred. Studenter på förskollärarutbildningen och rektorer i förskolan är självskrivna. Personal i våra tiotusen kommunala och fristående förskolor kan tveklöst också ha glädje av boken liksom huvudmän och tjänstemän samt intresserade vårdnadshavare med barn i förskolan.
Läs mer om Förskolan – – uppdrag och juridik