Förskolan – en trygg plats för barn och pedagoger? : Sexuella övergrepp och förebyggande arbete

Förskolan – en trygg plats för barn och pedagoger? : Sexuella övergrepp och förebyggande arbete

Nyheten är smärtsam att ta in. En man har begått grova sexuella övergrepp mot flera barn på en förskola. Det är inte första gången det sker. Ska män verkligen arbeta i förskolan? Hur ska vi kunna skydda barnen i förskolan? Förskolan – en trygg plats för barn och pedagoger? tar upp frågeställningar kring män i förskolan och sexuella övergrepp i förskolan. Dessa frågor går inte att separera helt och i den här boken diskuteras på vilka sätt detta är två olika angelägenheter och hur de är sammanflätade. Hur hanterar man att den person som ska ge barnet närhet och omsorg också kan vara den som kränker och begår övergrepp? Hur ska de som arbetar på förskolan, och som inte begår brott, kunna känna sig trygga i sitt yrkesutövande? Hur skapar man en förskola som är säker för både barn och pedagoger? Häri ligger förskolans stora utmaning. Boken består av tre delar. Den första beskriver kort förskolans kvinnodominerade historia samt motiv och insatser för att fler män ska arbeta där. Den andra delen redogör för sexuella övergrepp, deras konsekvenser för barn och verksamhet samt strategier för att förebygga övergrepp. Den tredje delen skildrar förskolans arbete med att utbilda barn och pedagoger i dessa svåra frågor, men också konkreta handlingsplaner för vad man behöver göra om det uppstår en misstanke om att ett barn kan ha varit utsatt för ett sexuellt övergrepp. Christian Eidevald är förskollärare och lektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet.

Läs mer om Förskolan – en trygg plats för barn och pedagoger? : Sexuella övergrepp och förebyggande arbete

Förskolan – en trygg plats för barn och pedagoger? : Sexuella övergrepp och förebyggande arbete

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen