Filmskapande kan erbjuda elever ännu ett verktyg för både lärande och redovisningar sida vid sida med läsning och skrivande. Författaren har arbetat som frilansande filmpedagog sedan 2012 och delar här med sig av sina erfarenheter från tusentals möten med barn och ungdomar. ’Transformationen från konsument till producent har tillfört nya möjligheter och metoder för lärande som inte funnits tillgängliga tidigare. Vi har bara precis börjat skrapa på ytan när det gäller den här typen av kreativt arbete i lärprocesser och det ligger en spännande resa framför oss! Min erfarenhet är att upplevelser och eget medskapande är viktiga ingredienser i allt lärande. Det är då vi gör kunskap till vår egen.’ Bokens första del behandlar de olika faserna planering inspelning redigering och visning och innehåller tips tankar erfarenheter och visioner. Andra delen bjuder på praktiska lektionsförslag bl a: * Träna nya glosor och ord med film * Redovisningar och presentationer * Animerade diagram och grafer * Adaption från prosa till film – ett studiematerial för mellan- och högstadiet med utdrag ur Mårten Melins novell ’Kommer aldrig igen’. Även lärarna själva får tips om hur de kan spela in lektioner arbetsuppgifter eller sammanfattningar. En inspelning kan nämligen nå även frånvarande elever och filmen går som bonus att repetera när de vill och så många gånger mottagaren behöver. Boken riktar sig till lärare i grundskolan som vill använda mer av elevernas egna filmskapande i sin undervisning men behöver en kickstart med förslag på lektionsupplägg och grundläggande filmtekniker.
Hitta Konst även hos: