Det är viktigt att det i en utbildning finns inslag som ger deltagarna möjlighet att imer sammanhängande form redovisa och tillämpa sina kunskaper. En vanlig form fördetta är examensarbetet, som finns framför allt i sådana utbildningar som har en tydligyrkesinriktning. I lärarutbildningarna infördes det tämligen sent, 1993, men är nu enobligatorisk del. Tanken är, uttryckt i formell kanslistil, att det skall ?relatera de vetenskapligateorier studenten blivit förtrogen med till de kommande arbetsuppgifterna?(Utbildningsväsendets författningsböcker, 1994/95, bil 3). Uttryckt på ett annat sätt:du skall inse sambandet mellan den teori du lärt dig och den praktiska undervisningsverkligheten,och du skall få insikt i olika forskningsmetoder och lära dig tillämpa dem,allt naturligtvis för att du skall bli en bättre lärare. I propositionen En förnyad lärarutbildning(Prop. 1999/2000:135) preciseras omfånget på examensarbetet till 10 poäng.
Läs mer om Examensarbetet i lärarutbildningen