Det är länge sedan hon lämnade hembyn i Österbotten. Föräldrarna är döda. Barnatron den som var mer skrämmande än tröstande har somnat in. Söndagsskolbibeln den hon i tonåren sydde ett jeans fodral till har hon gömt undan. Ibland besöker hon hemlandet men aldrig någonsin barndoms kapellet Betel. Det känns för trångt och för instängt fyllt av smärtsamma minnen. En morgon upptäcker hon att Betel är rivet. Någon har lagt upp en bild på Facebook. Barndoms kapellet är tömt skändat och fördärvat. En ruinhög. Det ser sönderbombat ut som på bilderna ur pappas fotoalbum från kriget. Hon har länge misstänkt att hennes gudsbild varit en billig hötorgskopia snabbt skissad med ängslans kritstreck. Finns det ett original en annan bild av Gud eller har alla sina egna bilder? Är Gud bara en kraft som inte går att förstå? Är det därför alla bilder blir så tafatta och färgade av mänskliga drag olika beroende på i vilken kultur och i vilket sammanhang bilderna växt fram?
Relaterade produkter
Revel
I debutdiktsamlingen Sekvensen om pappersblomman strävade Christer Boberg efter att…
Damernas paradis
Klassikern bakom succéserien! Följ den spännande vardagen i 1800-talets Paris…
Kungens lilla piga
Peggy Lindström – Kungens lilla piga – arbetar på Husgerådskammaren…
Älskad aldrig glömd/Där kärleken finns
Älskad aldrig glömd Trots framgång och rikedom har Luc Cavallo…
Äventyret med julpuddingen
Trots att blotta tanken på den engelska landsbygden vintertid fick…
Och dagarna är som små sekler
Göran Greider har under tretton år delat sin tid mellan…
Piller transplantationer och säkerhetsnålar
Ett liv en klassresa en rörelse en global läkemedelsindustri och…
Kvinnan i förrådet
Del 2: Torbjörn Frisk. Polisinspektör Torbjörn Frisk är i Kalmar…
Bakom masken
Fjorton författare vars gemensamma nämnare är deras medlemskap i Facebookgruppen…
En kvinna att räkna med/Trassliga löften
En kvinna att räkna med Gage Campbell har arbetat sig…
Knallhatten – Det väschta odjur som nånsin levat
Knallhatten eller ”Li’l Abner” som den hette i original kom…