Under de senaste decennierna har intresset för utomhuspedagogik ökat i Sverige. Den första I Ur och Skur-förskolan startade 1985 på Lidingö och idag finns drygt 200 sådana enheter av vilka några är skolor och de flesta förskolor. Ett år i ur och skur handlar om en sådan förskola som författaren i egenskap av forskare följde under ett läsår. Hon samlade in data med hjälp av olika metoder – deltagande observation, videoinspelningar, intervjuer och fotograf?ier. Författaren visar med konkreta exempel hur naturmiljöer- och material används av personal och barn och hur den vardagliga verksamheten ser ut. Vidare redovisar hon personalens och föräldrarnas tankar om varför det är värdefullt för barn att vistas i naturmiljö. Verksamheten diskuteras med hjälp av teoretiska begrepp hämtade från kulturgeograf?i, miljöpsykologi, barndomssociologi och pedagogik. Författaren knyter också an till aktuell debatt om vad det innebär att vara barn i dagens samhälle där företeelser som urbanisering, konsumtion och medieanvändning ökar i betydelse. Ett år i ur och skur vänder sig till förskollärarstudenter, förskolepersonal, föräldrar till förskolebarn och andra med intresse för utomhuspedagogik. Den är tänkt att användas i utbildning av förskollärare och annan förskolepersonal och som inspiration för pedagoger som vill arbeta mer med utomhuspedagogik i ”vanlig” förskoleverksamhet. Den är också användbar för I Ur och Skur-personal som vill diskutera och utveckla sin pedagogik och synliggöra den för allmänheten.
Läs mer om Ett år i ur och skur – – utomhuspedagogik i förskolan