Etnografi i klassrummet

Etnografi i klassrummet

Vad är en etnografisk ansats när man vill undersöka och förbättra undervisning i klassrummet? Hur går den till och vilka resultat kan man nå? Birgitta Kullberg använder i denna bok sin långa erfarenhet och utveckling av det etnografiska forskningsperspektivet för att visa hur det är verkningsfullt på ett pedagogiskt, didaktiskt och vetenskapligt plan. I bokens första del introduceras etnografi som forskningsansats och forskningsmetod. Författaren beskriver hur en etnografisk studie förbereds teoretiskt och praktiskt, genomförs och fort­löpande analyseras, samt hur denna analys fördjupas i en slutlig bearbetning för att sedan tolkas och rapporteras. I bokens andra del beskrivs hur ett etnografiskt förhållningssätt och undersökningsredskap – framför allt deltagande observationer och etnografiska intervjuer – med framgång kan användas i undervisningen och bidra till utvecklingen av dennas undersökande karaktär. Etnografi i klassrummet är skriven för att användas dels i förskol­lärar- och grundlärarutbildning, i kompetensutbildning för lärare och i forskarutbildning inom pedagogik och didaktik dels för verksamma lärare. Detta är den reviderade tredje upplagan.

Läs mer om Etnografi i klassrummet

Etnografi i klassrummet

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen