Etnisk maktordning i skola och samhälle

Etnisk maktordning i skola och samhälle

I alla samhällen skapas hierarkier där människor lever under skilda villkor. När vissa grupper får mycket makt, leder det till andra gruppers underordning. I den här boken beskrivs hur en etnisk maktordning skapas och upprätthålls i skola och samhälle, men också vilka möjligheter som finns för att inom förskola och skola arbeta för ett interkulturellt förhållningssätt. Kanske kan du som läsare få en fördjupad syn på den etniska maktordningen. Att få syn på är att få kunskap, och kunskap ger redskap för att förändra. Och det krävs förändringar i samhället och skolan om värdegrundsbegreppet ska kunna omfatta alla oavsett etnicitet. Skolan är en central arena för möten mellan barn, ungdomar, föräldrar, lärare och övrig skolpersonal. Förskolan och skolan är, tillsammans med hemmen, den viktigaste normgivande arenan i socialiseringen av barn och ungdomar. I förskolan och skolan finns förutsättningar för ett demokratiskt interkulturellt samhälle – ett samhälle där människor möts på samma villkor. I denna andra upplaga av Etnisk maktordning i skola och samhälle har texten uppdaterats med senaste ändringar i lagar och styr­dokument och med aktuell forskning.? Etnisk maktordning i skola och samhälle vänder sig till blivande och verksamma lärare, socionomer samt studenter och verksamma inom området socialt arbete. Den kan också läsas som kompetensutveckling av övrig skolpersonal, skolpolitiker och andra med ansvar för offentlig verksamhet som vänder sig till barn och ungdomar.

Läs mer om Etnisk maktordning i skola och samhälle

Etnisk maktordning i skola och samhälle

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen